[email protected]

6 دی 1403 17:15

منوی اصلی

نخستین کرسی علمی ترویجی اندیشکده بین‌المللی کرامت انسانی برگزار گردید

در اجرای مصوبه شماره ۱۸۱۲/۱۴۰۲ مورخ ۰۲/۰۳/۱۴۰۲ دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی­‌های نظریه­‌پردازی، نقد و مناظره شورایعالی انقلاب فرهنگی، نخستین کرسی علمی ترویجی با موضوع “کنترل­گری سلامت متهمان و محکومان نظام کیفری در چنبره اقتدارگرایی پزشکی” با ارائه دکتر مهدی خاقانی اصفهانی، با حضور ناقدان دکتر حسنعلی مؤذن زادگان و دکتر مهرداد رایجیان اصلی و دبیر جلسه دکتر آرین قاسمی در محل اندیشکده بین­‌المللی کرامت انسانی و با حضور رئیس اندیشکده دکتر محمود عباسی در تاریخ ۰۱/۰۶/۱۴۰۲ برگزار گردید.
جلسه با قرائت آیاتی چند از کلام ا… مجید آغاز و پس از خیر مقدم به میهمانان، دکتر محمود عباسی -رئیس اندیشکده بین­‌المللی کرامت انسانی ضمن خیر مقدم و بیان اهداف برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی و علمی ترویجی، از  اساتید حاضر در جلسه درخواست نمودند که به ارائه دیدگاه­‌های خود بر اساس برنامه اجرایی کرسی بپردازند. در ابتدا، دکتر مهدی خاقانی اصفهانی به تشریح دیدگاه­‌های خود در طرحنامه ارائه شده پرداختند که خلاصه آن به شرح ذیل است:
۱- در کنترل­‌گری سلامت متهمان و محکومان نظام کیفری دو سوی جریان، مورد اکتشاف قرار گرفته است که رویه­‌های پزشکی بر اساس معیارهای جهانی موید نوعی اقتدارگرایی پزشکی و امنیت­‌گرایی کیفری است.
۲- تلاقی این دو دیدگاه یا در این دو حوزه که به نقض منشورهای اخلاق پزشکی و صدمه به کرامت انسانی می­‌انجامد نشان می­‌دهد به نوعی استفاده یا سوء استفاده پزشکی یا نظام کیفری از یکدیگر برای پیشبرد امور خود هستند.
۳- زمانی دیدگاه این بود و امروز هم گاهی اینگونه هست که تن و روان متهم در اختیار مأموران نظام عدالت کیفری مورد سوء استفاده قرار می­‌گیرد در راستای اهداف انحراف یافته اخلاق پزشکی که ممکن است به علت سوء استفاده از قدرت با توجیه­‌های علمی انجام گیرد.
۴- مبنای بحث این است که تلاقی­‌‌هایی در حوزه­‌های جرم، فقر و بیماری وجود دارد. در علوم پزشکی اقتدارگرایی، امنیت­گرایی نظام عدالت کیفری نیز بسترهای دیگری در به وجود آوردن بحث هستند.
۵- در رویه­‌های قضایی نوعی تمکین محض در اندیشه­‌ها و تشخیص­‌های پزشکی درباره متهم و محکوم دیده می­‌شود. خصوصاً در مواردی که پزشک گسترده‌­ترین دید به وظایف خود را دارد، البته رویکرد جرم‌­انگاری مسئله امروز کمی رنگ باخته است و بستر بحث حاضر، معنایی کاملاً گسترده از پزشکی است که نگاه صرف به جسم افراد ندارد بلکه رویکردهای اجتماعی و … را نیز دربر می­‌گیرید. کنترل­‌گری جایگاه وثیقی در این منظومه دارد.
۶- مواردی از این کنترل­‌گری در نظام حقوقی ایران قابل ارزیابی است. ماده ۱۰۳ ق.آ.د.ک که امکان سوء استفاده از نظر پزشکی و سلامت برای اقتدارگرایی وجود دارد تبصره ماده ۸ آئین­‌نامه سازمان زندان­‌ها هیچ ضابطه­‌ای برای دیدگاه پزشکی ارائه نکرده ولی انتظاراتی از موضوع دارد.
۷- تحول سیاست جنایی تقنینی نشان می­‌دهد که کارشناسی پزشکی متحول شده و رویکرد ترکیب شورا، قضایی است. تبصره ۲ ماده ۴ آئین­نامه سابق سازمان زندان­‌ها نیز مورد تغییر قرار گرفت که برنامه­‌هایش برای سلامت زندان زیر ۶ ماه، نشان از عدول امر قضایی از حوزه پزشکی دارد. موارد دیگری در این حوزه قابل ملاحظه است که جمیعاً باعث عدول از دیدگاه­‌های تشخیص پزشکی می‌­شود: سوء جریان در حوزه پزشکی به واسطه برتری دیدگاه­های قضایی و منوط دانستن تشخیص پزشکی به صلاحدیدهای قضایی است.
۸- امیدهایی در تقنین­‌های جدید نظیر حوزه اطفال و نوجوانان دیده می‌­شود که فلسفه این تقنین لزوماً ناشی از دیدگاه­های علمی موضوع بحث نیست.
در ادامه ناقد محترم اول دکتر حسنعلی مؤذن زادگان به نقد طرح­واره پرداختند:
۱- اصلاحاتی در فرم طرحنامه ضروری است انجام گردد. برای مثال در حوزه سؤال یا پرسش تحقیق یا پیشینه تحقیق که این هم ضروری است در طرحنامه دیده شود، خصوصاً اینکه تمایز کار پژوهشگر با اقدامات پیشینیان چه بوده است؟
۲- میان پروپوزال و مقاله همخوانی وجود ندارد. یعنی در پروپوزال کنترل‌­گری، فرض گرفته شده است نظام پزشکی در حوزه خصوصی افراد ورود می‌­کند و نظام کیفری آن را توجیه می­کند اما در مقاله تلاقی انگاشته شده است که با هم فرق دارند.
۳- فرض این است که اقتدار پزشکی به همراه نظام عدالت کیفری ورود می­‌کند در حقوق آزادی­‌های فردی و آن را تحت تأثیر قرار می‌­دهد، قبل از صفحه ۱۱ پروپوزال و بعد از آن نمونه­‌هایی ذکر شده است که عموماً به ق.م.ا و ق.آ.د.ک استناد شده است. ضروری است ماده ۴۹ ق.آ.د.ک در مورد تحت نظر که تقاضای معاینه پزشکی می‌کند، مورد توجه قرار گیرد. البته مشخص نیست که چه تضمین­‌هایی برای رعایت حقوق تحت نظر از حیث حفظ حریم خصوصی او وجود دارد.
۴- مواردی که پژوهشگر آورده است قابل فهم نیست که چرا در مصادیق اقتدارگرایی پزشکی آمده است. مثلاً در مورد اطفال و نوجوانان که معلوم نیست چرا در مصادیق اقتدارگرایی پزشکی دیده شده است. یا ماده ۲۰۳ ق.آ.د.ک که ریشه علمی خاصی در راستای بحث دارد و ارتباطی با حوزه خصوصی افراد ندارد، برای تعیین مجازات مناسب است. یعنی فردی کردن مجازات ارتباطی با اقتدارگرایی پزشکی ندارد. مورد دیگر در همین حوزه مواد ۵۰۲ و ۵۰۳ ق.آ.د.ک است که مهم هستند. در ق.آ.د.ک برای کمک به بیماران و فردی نمودن مجازات، الزاماً به معنای اقتدارگرایی پزشکی نیست و از نوآوری‌­های قانون است.
۵- از صفحه ۱۱ به بعد طرح­واره با وجود موادی که مورد اشاره قرار گرفته است، مشخص نیست که چطور ناشی از اقتدارگرایی است. البته اینکه در عمل چه اتفاقی می‌­افتد بحث دیگری است اما در متون این ارتباط مشخص نیست. مواردی هم که در مورد دوره پاندمی کرونا آمده است، ناشی از شرایط خاص آن دوران بوده که شرایط اضطراری و خاص است که اقتضای دخالت سلامت، مداخله در این وضعیت بوده است تا هنجارهای خاصی وجود داشته باشد.
۶- ارتباط بحث به مباحث طب سنتی هم نیازمند تأمل و بحث است.
۷- مواردی که می­‌تواند اصلاح شود، طرح مسئله خصوصاً با مثال پرونده و … است که نشان می‌­دهد که چطور اقتدارگرایی انجام شده و نظام عدالت توجیه کرده است. همچنین راهکارها و راه­‌حل­‌ها هم ارائه گردد.
در ادامه دکتر مهرداد رایجیان اصلی، ناقد محترم دوم به نقد طرح­واره پرداختند. مواردی که ایشان مورد اشاره قرار دادند به شرح زیر است:
۱- در ابتدا چند نکته در محاسن کار وجود دارد: اولاً موضوع جدیدی است که ارتباط حقوق و قانون، بهداشت و سلامت در زمره مسائل روز می­‌باشد که در دستور کار سازمان ملل هم قرار دارد.
 مسئله پاندمی هم به  اهمیت آن افزوده است. میان رشته‌­ای بودن هم موضوع حائز اهمیت است.
۲- ادبیات طرح یا تحقیق با قلمی نوشته شده است که نشان می‌­دهد سیاق عبارت­پردازی­‌های متن کمی دشوار است و به نظر قابل فهم برای متخصصان میان­ رشته‌ای نیست. به نظر می‌­رسد متن نوعی روان­‌سازی گردد تا قابل بهره‌­برداری برای دیگر رشته‌­ها هم باشد.
۳- طرحنامه طرح نیز شامل مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. از جمله بهره‌­گیری از واژگان که تعریف شده‌­اند از جمله اقتدارگرایی در حقوق و پزشکی که از نظر مفهومی و … آیا این همانی دارند؟ افزون بر این ضروری است تعریف دقیقی از این دو مورد اشاره گردد اما در طرح­واره این مسئله مورد اشاره دقیق قرار نگرفته است و قلمرو مفهومی اقتدارگرایی پزشکی یا امنیت­‌گرایی حقوقی مشخص نیست.
۴- در بند ۲-۲ طرح­واره نوعی خلط میان قلمروهای مطالعاتی اتفاقی افتاده است. مشخص نیست که در پیوند کدام رشته­‌ها یا قلمروهای مطالعاتی بناست انجام گردد. به عبارت دیگر قلمرو مطالعاتی به درستی تبیین یا تجدید نشده است. در همین بند، ایراد دیگری در انتهای پاراگراف وحود دارد که در همین راستا است. قلمروهای دیگری از روش­های مختلف را مورد اشاره قرار داده است که سبب نوعی تشتت دیدگاه می­‌گردد. به نظر ضرروری است که اصلاح گردد.
۵- در بند سوم طرحنامه مجدداً ایراد دیگری در رابطه با پیشگیری باید مورد توجه قرار گیرد. از منظر جرم­‌شناسی چطور قبل از حوزه دیگر سراغ پیشگیری رفته‌­اند. یعنی ضروری بود ابتدا علت‌­شناسی مورد توجه قرار گیرد، بعد سراغ پیشگیری می­‌رفتند. اما در این مرحله، علت­‌شناسی مورد توجه قرار نگرفته است اما جایگاه و ریشه زیادی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا جایگاه وثیق آن نقش راهبردی به آن می­‌رسد.
۶- مدل­‌های جدیدتر عدالت کیفری مورد توجه قرار نگرفته است که ضروری است اصلاح گردد. اتکاء به نظریه­‌های سنتی، به طور خاص دو مدل سنتی مسئله فقط مورد اشاره قرار گرفته است.
۷- ضروری است به قوانین ماده ۱۵۰ ق.آ.د.ک هم استناد گردد. زیرا این ماده ریشه‌­ای برای دیگر موارد استنادات بعدی است که در متن مورد اشاره قرار نگرفته است و استناد به این ماده مغفول مانده است.
۸- پیشنهاد می‌­گردد همین خط سیر در این حوزه ادامه یابد و گفتمان­‌سازی شود و رشته تحصیلی آن هم در نهایت ایجاد گردد. خصوصاً بحث ناب‌­تری به بزه‌­دیدگان هم دارد. توجهاً به تبصره ماده ۵ ق مجازات اسیدپاشی که باعث ارائه خدمات به بزه­دیده می­‌شود، در این بحث می­‌تواند آن حوزه هم مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه بحث سؤالاتی از سوی حاضران و اساتید مورد اشاره و طرح قرار گرفت:
۱- در عنوان پژوهش نوعی ابهام وجود دارد به نحوی که سؤالات تحقیق را به ذهن مخاطب وارد می­‌کند اما این عنوان موجود چندان روشن نیست و انگار نوعی ارزش داوری منفی نسبت به موضوع هم می‌­کند.
۲- به نظر می‌­رسد فرضیه نانوشته­‌ای در مورد اقتدارگرایی پزشکی وجود دارد؛ لذا می‌­تواند مورد تبیین قرار گیرد. به عبارت دیگر ضروری است که این مسئله هم مورد توجه قرار گیرد که آیا چنبره اقتدار پزشکی در همه حوزه‌­های گوناگون کشور وجود دارد؟
۳- از کدامیک از مدل‌­های سیاست جنایی بحث شده است؟
۴- ایراد سوگیری در عنوان وجود دارد.
در پایان دکتر مهدی خاقانی اصفهانی به پاسخ ایرادات وارد شده پرداختند و از دیدگاه‌­های متصوری که از سوی پژوهشگران مورد اشاره قرار گرفته بود دفاع کردند.

پیوند های مرتبط

منوی اصلی

پیوندها